Arbeidslivets betydning for elever i ungdomsskolen
Kveldens innlegg er ved May Helen Austad, som har forsket på inkluderende mestringsarenaer for barn og unge.
Fokus på prestasjoner og resultater har økt siden ungdomsskolen ble innført i 1969. Elevers skolemotivasjon har sunket i takt med den økte teoretiseringen av skolens innhold, med bortfall av valgfag og muligheten for utplassering i arbeidslivet. De praktisk orienterte elevene, som i stor grad ønsker å utvikle sine arbeidsrelaterte ferdigheter, har dermed mistet mange muligheter både i skolen og i arbeidslivet.
Hvordan kan arbeidslivet bidra til at flere elever opplever mestring og motivasjon?
May Helen Austad (PhD) har en variert utdannings- og yrkesbakgrunn, inkludert erfaring fra Lindesneslosen. Hun er ansatt i Lindesnes kommune og forsker ved Universitetet i Agder (UiA) på ungdomsskoleelevers motivasjon og mestring, med et spesielt fokus på samarbeid mellom skole og arbeidsliv.
På “Forskning til folk” møtes publikum og forskere til samtale i en uformell atmosfære, nemlig på pub! Arrangementet er et samarbeid mellom Næringshagen og Sjøboden, der vi ønsker å løfte våre “lokale” forskere og det de driver med fram i lyset.
Arrangementet er gratis og krever ingen påmelding. Velkommen!