are@naringshagen.no +47 414 52 725 Hollendergata 1  

Fikk fart på nettbutikksatsingen

Fikk fart på nettbutikksatsingen
7. april 2020 hilde

Flere aktører i Mandal bruker den stille perioden vi er inne i til å få en etterlengtet nettbutikk på beina. Når kundene uteblir fra lokalene er håpet at de skal finne veien til nettbutikken.

– Dette har jeg tenkt på i flere år, sier Kristin Antonsen i sitt keramikkverksted i Sandskargata på Malmø.

Hun forteller at omkring en tredjedel av kunsten hun produserer leveres til diverse gallerier rundt om i landet. Nå som de aller fleste har stengt dørene for en periode, fikk hun frigjort tid til å få seg egen nettbutikk.

Godt salg i nettbutikken

Antonsen forklarer at mange kunder finner det trygt å kjøpe kunst gjennom et anerkjent galleri. Man får følelsen av at noen har kvalitetssikret det man kjøper.

– Derfor har det vært spennende å se at salget i nettbutikken går bra, og at jeg likevel selger til kunder over hele landet.

Det er ikke mange kunder innom verkstedet om dagen, og Antonsen er glad hun ikke har kun Mandal som nedslagsfelt.

– Jeg skjønte tidlig at jeg ikke kunne selge kun til mandalitter, så jeg har hele tiden benyttet galleriene rundt omkring, samt at jeg har tatt imot bestillinger på epost.

– Vi har lagt stein på stein her. Tidligere jobbet jeg med undervisning ved siden av, men nå lever jeg av kunsten, forteller hun.

Ballonger og Guns N’Roses

Kunstneren er kanskje aller mest kjent for sine keramikkballonger. Hun begynte å lage dem i 2013 og skjønte hun hadde truffet en nerve da alle ballongene ble utsolgt på første utstillingsdag.

Ballongene faller i smak hos både menn og kvinner, og Antonsen selger også til en rekke andre land, deriblant England, Østerrike, Italia og Canada.

– Manageren til Guns N’Roses kjøpte alle ballongene jeg hadde hos Galleri Fineart i Oslo, totalt 13 stykker. Disse ble sendt til Malibu, forteller hun som en morsom anekdote.

Mye kunst selges også til utsmykking, blant annet til sykehus og andre offentlige bygg.

Antonsen sier hun ser lyst på framtida, til tross for en stille by hvor påsketuristene uteblir.

– Jeg er spent på sommeren, men tenker at det skal gå bra, avslutter Antonsen.

Nettsalg på Sjølingstad

Også på Sjølingstad Uldvarefabrik har de brukt tiden godt og fått satt opp nettbutikk.

– Nå som alle aktiviteter på museet er avlyst, fikk vi endelig frigjort tid til å sette oss ned for å lage en nettbutikk, sier formidlingsleder Judith Seland Nilsen ved Sjølingstad Uldvarefabrik.

Seland Nilsen forteller at det ser ut som om kundene legger merke til den nye satsingen. Museet har mer nettsalg nå enn da de kun tok imot bestillinger på e-post.

– Nettbutikken fungerer også som et utstillingsvindu, vi får vist fram hva vi har, sier Seland Nilsen.

Nettbutikk for dem med strikkedille

I nettbutikken satses det hovedsakelig på garn og strikkeoppskrifter.

På loftet på ullvarefabrikken har de ansatte funnet gamle strikkeplagg. Med utgangspunkt i disse har man hentet inn en designer, som har plukket deler av de gamle mønstrene og integrert dem i nye strikkeoppskrifter. I nettbutikken selges det garnpakker knyttet til disse oppskriftene.

– Vi har trofaste garnkunder, og det spinnes mye garn på fabrikken nå.

– I tillegg har vi laget hobbypakker til påske som inneholder filt og ull. Vi hadde gledet oss til påskeaktiviteter på museet. Nå som alt er avlyst og folk er mye hjemme, har de kanskje lyst på ideer til påskepynt man kan lage selv, undrer Seland Nilsen.

Museumsvaktene på sosiale medier

Seland Nilsen forteller at de unge museumsvaktene som vanligvis sirkulerer på museet, har fått slippe til på sosiale medier.

– Det blir litt mer aktivitet på sosiale medier i denne tiden. Vi lar våre unge museumsvakter få være litt kreative. På den måten får vi kanskje vist fram litt andre sider ved museet.

Som publikumsansvarlig sier Seland Nilsen at hun syns det er forferdelig å holde stengt.

– Jeg savner de fine gjestene våre, og gleder meg veldig til vi kan åpne igjen!