I et lokale på Jåbekk industriområde står José Corado og brenner kaffe. Kaffen kjenner han godt. Den har han fulgt fra jord til bord, den lange veien fra familiens kaffeplantasje i Guatemala til den kaffetørste sørlendingens kafébord.
–Drømmen om å gjøre kaffe til levebrød ble født da jeg studerte internasjonal markedsføring i Russland for syv år siden. Familien min hjemme i Guatemala driver kaffeplantasje, og jeg hadde lyst til å få kaffen til Europa, forteller José Corado.
Finner stien i Norge
Det var kjærligheten som gjorde at det ble akkurat Norge som ble Josés nye hjemland. Kona, Susann Corado Midling, viste veien til Mandal. Hun og José eier nå bedriften Corado Coffee Roasters sammen.
–Hun støtter meg, det har vært viktig for at bedriften skulle bli til, sier José.
Da han kom til Norge, spurte José om jobb på kaffebaren Cuba Life i Kristiansand.
–Sjefen der, Morten Jørgensen, var motvillig til å ta meg inn. Han mente jeg var for godt utdannet, og at jeg ville forsvinne raskt. Jeg fikk etter hvert overbevist ham om å ta meg inn som frivillig/lærling.
I dag er José daglig leder for Cuba Life. Kaffebaren er en viktig markedskanal for Corado Coffee Roasters, ca. 70 prosent av Corado-kaffen går ut gjennom Cuba Life.
–Stillingen på Cuba Life er viktig, her får jeg se hvordan kunden reagerer når han/hun får kaffen servert. Jeg ønsker å se dem fornøyde, det gir motivasjon! Men både positive og negative tilbakemeldinger er verdifulle å ha med når bedriften skal videreutvikles, forklarer Corado.
Kaffe av høy kvalitet
Bedriften Corado Coffe Roasters ble startet i 2018. Corado ville egentlig kalle bedriften noe annet, men etter et sparringsmøte med Næringshagen i oppstartfasen kom han frem til at det var en god idé å personliggjøre merkevaren.
–Det var en god beslutning, som jeg ikke har angret på, sier Corado.
I mai i år investerte han en halv million for å åpne brenneri på Jåbekk industriområde. Mesteparten av kaffen kommer fra kaffeplantasjen i Guatemala, som Corados familie har drevet siden begynnelsen av 1990-tallet.
Den er én av de større gårdene i sitt område, nord-vest i Guatemala. Rundt 50 personer jobber der fast, mens i sesong kan det være rundt 400-500 mennesker i sving på gården.
Josés far driver kaffeplantasjen, og hele familien er involvert.
–Tidligere var det mest vanlig kaffeproduksjon på gården, kaffen vi produserte ble blandet med annen kaffe og eksportert. De senere år har vi begynt mer med høykvalitetsdyrking og ønsker å treffe andre kundegrupper med kaffen vår, forteller José.
Klare ambisjoner
Corado selger i dag kaffe til – foruten kaffebaren Cuba Life – utvalgte butikker og restauranter på Sørlandet. I tillegg selger han noe direkte til forbruker gjennom nettbutikk og sosiale medier. Noe av kaffen eksporteres også, til land som Østerrike og Finland.
José har et klart mål om at Corado Coffee Roasters skal vokse.
–I dag importerer vi rundt 7 tonn kaffe. Om fem år satser vi på å være oppe i 20 tonn. Det vil bety en omsetning på rundt 5 millioner kroner.
José forklarer at høyere volum er synonymt med lavere pris ut til kunden.
–Det er noe vi jobber med. Vi må kunne konkurrere på pris også!
Mer synlig i hjembyen
Neste år håper Corado å etablere seg mer i Mandal. Per i dag selges kaffen hans på Helseboden i Mandal, men Corado har planer om å synliggjøre kaffen sin mer i hjembyen.
–Vi ønsker å selge til bedrifter og restauranter i Mandal og å bli mer synlige her. Kanskje kunne man på sikt også tenke seg en kaffebar her i byen, men da måtte jeg i så fall fått en partner eller en investor, sier Corado.
Drivkraft
José har også en motivasjon som går utover selve kaffelidenskapen. Han forklarer det slik:
–Min far og mor lærte meg å jobbe hardt. Jeg ønsker å gi noe tilbake til lokalsamfunnet som jeg kommer fra. Drømmen min er å starte en skole i Guatemala, der barna til kaffearbeiderne kan få undervisning. Flere av dem har i dag ikke råd til å gå på skole.
–Jeg vil gjøre dem stolte! Og jeg vil være med på å posisjonere området vårt i Guatemala med kaffe av høy kvalitet.